dinsdag 18 oktober 2016

Luisteropdracht



Informatie

Ik heb ervoor gekozen om vragen te stellen bij een muziekfragment.
Ik heb gekozen voor het themalied van de Pirates of the Caribbean (He's a pirate door Klaus Badelt), omdat hier veel instrumenten in voorkomen en het geen zang bevat, waardoor de kinderen de instrumenten goed kunnen horen en het bij de belevingswereld van de kinderen aansluit. 

De les

Eerst zou ik de regels vaststellen die gelden tijdens de les.
De eerste regel is, als de muziek aan staat, dan luister je en ben je stil.  
De andere regel is, als ik praat, dan zijn de kinderen stil.  
Daarna zou ik vragen of er kinderen zijn die naar een concert of festival zijn gegaan, zelf instrumenten bespelen, of die luisteren naar muziek op een ipod of een cd-speler. 
Vervolgens zal ik het fragment een keer laten horen. 
Hierna zal ik een muziekvraag stellen, namelijk:
Hoeveel instrumenten doen er mee? Na de reacties van de kinderen zullen wij ze samen tellen, als het fragment weer aanstaat. 
Er doen 17 instrumenten mee in het stuk.
Dan stel ik de volgende vraag:
Welke instrumenten hoor je in dit stuk?
Dan beluisteren wij het fragment nogmaals samen en beantwoorden de vraag. 
Er spelen de volgende instrumenten in dit stuk: trompetten, trombones, saxofoons, tuba's, Franse hoorns, violen, altviolen, cello's, contrabassen, klarinetten, fluiten, fagotten, hobo's, pauken, bekkens, basdrums en klassieke gitaren. 
Tenslotte vraag ik:
Is deze muziek vrolijk, dreigend, verdrietig of geheimzinnig en waaraan kan je dat horen?
De muziek is geheimzinnig en dreigend, dit kan je horen aan het feit dat de muziek in forte wordt gespeeld. Deze harde dynamiek helpt de sfeer te creëren van avontuur en gevaar, dat ook het thema is van de film. Dit zorgt er tevens voor dat de muziek overkomt als geheimzinnig en dreigend. 

Om de luisteropdracht af te sluiten, laat ik in onderstaand filmpje zien, dat je met niet bestaande instrumenten ook deze melodie kan spelen. 







Bronvermelding:

- Prezi, Copy of Pirates of the CaribbeanPascale, J, 3 april 2014,  https://prezi.com/1zzpqdgly6xi/copy-of-pirates-of-the-caribbean/ 

- Theorie hoofdstuk 3.7.2 (Noordam, L, Lei, R, van der, Haverkort, F, 2015, Muziek meester, Thieme Meulenhoff, Amersfoort)

Pirates of the Caribbean Theme song, Rodney Spekkers, gepubliceerd op 5 oktober 2008, https://www.youtube.com/watch?v=27mB8verLK8

- Pirates of the Caribbean on Pvc tubes, Spoonimo, gepubliceerd op 26 jul. 2011,  
https://www.youtube.com/watch?v=wtChWZ6TeBQ






Geen opmerkingen:

Een reactie posten