dinsdag 18 oktober 2016

Grafische partituur







The Tokens - The lion sleeps tonight 



Informatie grafische partituur

De opdracht was om een grafische partituur te maken.
Ik heb gekozen voor een meeleespartituur, waarin de traditionele notatie is omgezet in grafische symbolen die de verschillende klankeigenschappen laten zien. Deze meeleespartituur dient ter ondersteuning bij de instudeerfase van een kinderlied.
Ik heb ervoor gekozen de slang als symbool in mijn partituur te verwerken omdat het nummer over een jungle gaat en slangen daar deel vanuit maken. Kinderen vinden dieren ook erg interessant, vandaar dat ik voor een dier heb gekozen. Een leeuw als symbool was echter praktisch niet goed uitvoerbaar, dus vandaar een slang. Verder heb ik de klankeigenschappen, toonhoogte, toonsterkte, toonduur en klankkleur in mijn partituur verwerkt.

Toonduur: De lengtes van de lijven van de slangen geven de duur van de toon aan. Hoe langer het lijf van de slang, hoe langer de toon duurt.

Toonhoogte: De toonhoogte heb ik aangegeven door de slangen op verschillende hoogtes neer te zetten. Ik heb grote vlakken gebruikt voor de slangen en kleine vlakken voor de tekst eronder.

Toonsterkte: De toonsterkte heb ik aangegeven door de slang een duidelijke omtrek te geven. Bij sommige slangen in mijn partituur zijn de lijven bijna helemaal zwart, dat wil dus zeggen dat het een erg sterke toon heeft.

Klankkleur: De bekendste versie van 'The lion sleeps tonight' is van The Tokens. Bij deze versie zijn er vijf stemmen aanwezig. Aangezien de lijven van de slangen al opgevuld zijn, kon ik de klankkleur er niet meer in verwerken. De klankkleur zit echter wel in de partituur, namelijk in alle regels, behalve de eerste regel. Bij de coupletten begint het eerste bandlid met zingen en vervolgens zingen de andere leden er een andere melodie doorheen. In het refrein zingen er twee leden meerstemmig en de rest zingt een eigen melodie.
Hierdoor wordt de overgangsdynamiek crescendo, naar mate er meerdere stemmen bij komen wordt de dynamiek sterker.

De werkwijze van de grafische partituur

De stappen die ik heb genomen om dit tot stand te brengen geef ik hierna aan.
Als eerste heb ik het nummer een paar keer gezongen om te kijken waar de toonhoogte, toonsterkte en toonduur lag. Vervolgens heb ik het nummer een paar keer beluisterd om te kijken of de toonhoogte, toonsterkte en toonduur klopte met wat ik dacht. Toen heb ik nagedacht over welk symbool zou passen bij mijn partituur. Ik heb hierbij rekening gehouden met de belevingswereld van de kinderen, het thema van het nummer en of het symbool niet zou veranderen als het langer, korter, dikker of dunner werd. Nadat ik het symbool had gekozen, een slang, begon ik deze te schetsen op een A4, hierin heb ik de toonhoogtes en toonsterktes verwerkt. Vervolgens begon ik op het grote karton te tekenen. Eerst tekende ik de lijnen om overal gelijke vlakken voor de symbolen en de tekst te krijgen. Daarna heb ik de slangen en de tekst van het nummer met potlood getekend op de verschillende hoogtes met verschillende lengtes. Verder heb ik de lijven van de slangen groen gekleurd, heb ik de tekst en de symbolen met stift overgetrokken en de toonsterkte laten zien door het lijf zwarter te maken. Vervolgens heb ik de klankkleur bij de beschrijving gevoegd, want dit zou niet meer kunnen worden onderscheiden in de lijven van de slangen. Als laatste heb ik de titel boven mijn grafische partituur gezet.

Ik heb ervoor gekozen om dit nummer uit mijn grafische partituur ook te gebruiken voor de opdracht lied aanleren en inzingen. Hoe ik mijn grafische partituur in een muziekles met kinderen zou willen gebruiken, integreer ik bij het onderdeel lied aanleren en inzingen. 



Bronvermelding:



Theorie hoofdstuk 7.1 (Noordam, L, Lei, R, van der, Haverkort, F, 2015, Muziek Meester, Thieme Meulenhoff, Amersfoort)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten