woensdag 21 september 2016

Een park in de herfst

Reflectieformulier beeldend onderwijs


Hee lezers!
Dit is mijn tweede post op deze blog. Ditmaal voor een opdracht voor beeldend.
Veel lees- en kijkplezier!



                 Opdrachtomschrijving: Schilderen van een park in de herfst
                 Naam student: Romy Bruinenberg
                 
                  

              Betekenis
          
              De herfst in een park:

              Ik heb vroeger altijd in parken en bossen rond gelopen.
              De rust vond ik zo fijn. Wij speelden dan bomen tikkertje.
              Alleen als je een boom aanraakte, kon de tikker jou niet tikken.
              Ook vonden wij het leuk om kastanjes, 
              eikels en bladeren te verzamelen en vergelijken.
              Hier in Amersfoort heb je bijvoorbeeld het Schothorsterbos,  
              hier ben ik geweest met mijn drama klas van de middelbare school. 
              Wij hadden toen het bos als locatie gekozen en daar ons toneelstuk voorgedragen. 
              Ook ben ik met mijn familie naar het bos geweest om te ontspannen en foto’s te maken.
              Ook ben ik in park Randenbroek in Amersfoort een paar keer met mijn vriend geweest. 
              Helaas was dit park minder afgesloten van de omgeving en aan een drukke straat liggend, 
              dus minder ontspannend. Als laatste ben ik ook naar Central Parc in New York geweest, 
              dit heeft het meeste indruk op mij gemaakt. Het is indrukwekkend dat het midden in de stad ligt en het         is een prachtig, groot en erg bekend park.






Central Parc vanaf het Empire State Building.



Dit ben ik met mijn zus in Central Parc.
     

               Vorm


               Ik heb een centrale compositie gekozen.
               Ik heb de volgende beeldaspecten gebruikt:
               - diepte suggestie, groot-klein door bomen die aan de voorgrond staan groter te schilderen 
              dan de bomen die achter staan.        
               - afsnijding, de weg links wordt in het schilderij afgesneden.

               - overlapping, de bomen overlappen in de lucht.

                 

        
               Materie
    
               Een potlood voor het schetsen van de tekening.
               Verf, namelijk oranje, rood, geel, bruin, blauw en wit 
               voor de kleuren van de boom, het gras en de lucht.
               Kwasten en penselen om mee te verven.
               Papier om op te verven.
               Potje met water om de kwasten en penselen weer schoon te maken.
               Doekjes om de kwasten en penselen droog te maken.


               Ik vond het wennen om weer te schilderen, 
               ik merkte wel dat ik liever met een penseel werk dan met een kwast. 
               Mijn voorkeur gaat uit naar met een penseel werken, 
               omdat ik anders bang ben dat een grote vlek vormt en je niet in detail kan treden. 
               Ik had misschien nog met een liniaal willen werken, dat het was preciezer wordt, 
               dan zo los uit de pols.







                Beschouwing

                Ik heb gebruik gemaakt van deze foto.
                Deze foto heeft goede informatie gegeven over de beeldaspecten.
                De weg links die word afgesneden heeft mij laten zien
                wat dat al kan doen met diepte en realisme van het schilderij.

De foto geeft suggestie van diepte/ruimte. 
Door het plaatsen van de bomen op de voor en achtergrond,
door de weg die links op het schilderij loopt en door de bonte kleuren van het gras.
       
         
                 Werkwijze

                 Ik heb eerst een kader getekend met potlood waarbinnen ik mijn schilderij wilde maken. 
                 Vervolgens ben ik een schets gaan maken met potlood van het schilderij.
                 Vervolgens heb ik ervoor gekozen om de grote vlakken te schilderen. 
                 Ik begon daarbij het gras in verschillende tinten. 
                 Ik maakte gebruik van de warme en koude tonen.
                 Toen heb ik de lucht geschilderd van verschillende tinten blauw naar wit toe gewerkt. 
                 Als laatste heb ik de bomen geschilderd.


                 Onderzoek


                 Ik heb ontdekt hoe je diepte kan creĆ«ren in een tekening/schilderij.
               Ook heb ik ontdekt dat als je kleuren wil mengen, eerst de lichtste kleur moet klaar hebben liggen
en vervolgens met de donkere kleur mengen.



Hier was ik mijn park aan het schetsen met potlood.
Hier heb ik het gras, een deel van de lucht en een deel van de boom geverfd. 

Hier heb ik de boom en de lucht afgemaakt en nog een boom geverfd.


Als laatste heb ik het weggetje geverfd en nog wat extra bomen geverfd.



                  Wat vind je geslaagd?

                  Ik vind het geslaagd dat ik diepte heb laten zien in mijn schilderij.
                  Dit maakt het schilderij meer realistisch.

                  Wat kon beter?

                  Ik had de boom met meer detail kunnen schilderen.
                  Ook had ik fijner kunnen schilderen,
                  dan zou het schilderij er nog meer realistisch uit kunnen zien.

               
                  Bronvermelding:

                  De Beeldacademie, http://www.beeldacademie.com/ruimtesuggestie.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten